סינוסיטיס היא דלקת של הסינוסים, הקרויים גם מערות הפנים. התסמינים של סינוסיטיס חריפה הם כאב ראש מקומי באזור הפנים, סביב העיניים, נזלת וליחה מוגלתית, שיעול ולעיתים גם חום.

סינוסיטיס יכולה להיות במהלך חריף (אקוטי) או כרוני. סינוסיטיס חריפה יותר מאופיינת בהופעה של חום, מהלך מהיר והחלמה תוך 4 שבועות. סינוסיטיס חריפה יכולה להיות חד פעמית או להופיע מספר פעמים ולרוב מופיעה לאחר מחלה וירלית או תלונות של אלרגיה באף. סינוסיטיס כרונית נמשכת תקופת זמן ארוכה יותר, מעל 12 שבועות ומתבטאת יותר בחסימה אפית ממושכת , נזלת וירידה בחוש הריח, כאב אינו סימן בולט בבעיה הכרונית. סוג הטיפול מושפע, בין היתר, מהמהלך של המחלה וחומרתה.

טיפול בסינוסיטיס

הטיפול בסינוסיטיס הוא בעזרת תרופות וטיפול ביתי, כאשר במקרים חמורים או מסובכים יש לשקול ביצוע ניתוח. מטרות הטיפול הן הקלה על הסימפטומים, שיפור הניקוז של הסינוסים מדלקת וזיהום, ומניעת הרס ארוך טווח של מבנה ותפקוד הסינוסים בעקבות הדלקת.

מניעה של סינוסיטיס

בכדי להימנע מהופעת סינוסיטיס, ניתן לנקוט בכמה פעולות:

• טיפול בצינון או תגובות אלרגיות בכדי למנוע הצטברות נוזלים בסינוסים, שעלולה להוביל להתפתחות זיהום
  • להימנע מעישון
  • להימנע מחשיפה לחומרים מעוררי אלרגיה (למשל במידה וישנה אלרגיה לאבק, לפרוות בעלי חיים וכדומה)

טיפול ביתי בסינוסיטיס

טיפולים ביתיים בסינוסיטיס נועדו בעיקר להפחתת הסימפטומים של סינוסיטיס חריפה וכרונית. בעזרת טיפול ביתי מוצלח ניתן לעיתים להימנע מטיפול באנטיביוטיקה.

טיפולים ביתיים אפשריים:

• שטיפות אף עם מי מלח – חשוב במיוחד העיקרון של HIGH VOLUME LOW PRESSURE .
  • אמבטיה עם מים חמים

תרופות ללא מרשם רופא:

• תרסיסי אף להפחתת גודש כמו אוטריווין או אלרין. אין להשתמש בתרופות למשך זמן ארוך מהמומלץ בעלון לצרכן!
  • תרופות לשיכוך כאבים כגון אקמול או אדוויל

תרופות לסינוסיטיס

בהתאם להתייעצות עם רופא, ייתכן ויומלץ על שימוש בתרופות הבאות לטיפול בסינוסיטיס:

• אנטיביוטיקה: במיוחד כאשר הסינוסיטיס נמשכת יותר מ-7-10 ימים
  • קורטיקוסטרואידים: בדרך כלל ניתן בצורת תרסיס לאף (טיפול מקומי), נועד להפחתת הדלקת בדרכי הניקוז של הסינוסים. בסינוסיטיס כרונית יש התוויה לשימוש בסטרואידים בבליעה או בזריקה לשריר.

טיפול בניתוח לסינוסיטיס

ניתוח אנדוסקופי של האף והסינוסים (Functional Endoscopic Sinus Surgery= FESS) מהווה את הגישה הניתוחית השכיחה ביותר לטיפול בסינוסיטיס. ניתוחים נוספים בגישה אנדוסקופית הם MIST, אנטרוסטומיה מקסילרית, ניתוח לותרופ.

ביצוע ניתוח יישקל כאשר כל הטיפולים השמרנים, שאינם ניתוחיים, לא צלחו. מטרת הניתוח היא לאפשר ניקוז מיטבי של הסינוסים, כריתה ופינוי של דלקת וזיהום, תוך שמירת על התפקוד הפיזיולוגי הטבעי שלהם במידת האפשר.