לאנשים רבים ישנן דעות קדומות לגבי ניתוח סינוסים. מיתוסים נפוצים לגבי הניתוח הם למשל:

  • "ניתוח סינוסים כואב מאוד"
  • "יוצאים מניתוח סינוסים עם חבלות חיצוניות"
  • "חובה להיות עם טמפונים לאחר ניתוח סינוסים"
  • "ניתוח סינוסים מחייב היעדרות ממושכת מהעבודה"
  • "בניתוח סינוסים נעשים חתכים חיצוניים שמשאירים אחריהם צלקות מכוערות"
  • "ניתוח סינוסים לא עוזר כלל, הבעיה חוזרת על עצמה תמיד"

כל אלו דעות קדומות וארכאיות שאינן תקפות למירב הניתוחים החדשניים שמבוצעים כיום. הסבר לגבי ניתוחי סינוסים, והשיטה בה הם מתבצעים, יעזור להבין שחלק מהמיתוסים הללו פשוט אינם נכונים.

אלו ניתוחי סינוסים קיימים?

הניתוחים השכיחים אשר מבוצעים כיום לטיפול בסינוסיטיס הם:

  • ניתוח אנדוסקופי של האף והסינוסים (Functional Endoscopic Sinus Surgery= FESS): כיום הניתוח הנפוץ ביותר, אולם יש שונות גדולה במידת אגרסיביות הניתוח בין מנתחי FESS שונים.
  • ניתוח בשיטת מיסט MIST (Minimal Invasive Sinus Technique): ניתוח אנדוסקופי של האף והסינוסים (מערות האף) בגישה זעיר פולשנית: מטרות הניתוח הן למזער את השונות בניתוח (כלומר, ביצוע הניתוח נעשה בצורה אחידה על כלל המטופלים) ולבצע מינימום פעולות במקסימום רווח למטופל תוך שמירה על תוצאה מיטבית.
  • אנטרוסטומיה מקסילרית: כריתה בגישה אנדוסקופית של הרקמה אשר חוסמת את הניקוז של הסינוסים המקסילרים (מערות הלסת העליונה).
  • ניתוחים מתקדמים של הסינוסים – כגון ניתוח אנדוסקופי ע"פ לוטרופ, או מקסילקטומיה מדיאלית אנדוסקופית: אלו אכן ניתוחים שדורשים זמן והחלמה ממושכים- אולם אינם שכיחים ומהווים את מיעוט הניתוחים.

"ניתוחי סינוסים כואבים, משאירים חבלות וצלקות" – ניפוץ המיתוס

כל ניתוחי הסינוסים אשר תוארו לעיל מבוצעים בשיטה אנדוסקופית – כלומר בסיוע סיב מחומר שקוף (המכונה סיב אופטי) אשר מחובר בקצהו למצלמה ומקור אור, ומוחדר דרך הנחיריים אל האף. כלומר, בדרך זו מסוגל המנתח לראות את פנים חלל האף ולבצע בתוכו פעולות ללא חתכים חיצונים וללא צלקות חיצוניות.

בניתוחים פתוחים שהיו מבצעים בעבר, היו נעשים חתכים חיצונים ואף חיתוך של חלקי הגולגולת, ואלו היוו את עיקר מקור הסבל למטופלים והובילו לזמן החלמה ארוך ביותר. כיום, שיטות פתוחות שכאלו כמעט ולא מבוצעות.

מבחינת הכאב, שמהווה את החשש הגדול ביותר של המטופלים – במידה והמנתח מיומן ומשתמש בחומרי הרדמה מקומית מתאימים אין כאבים לאחר מרבית ניתוחי ה-FESS, וניתוחים בשיטת MIST בפרט. ההרגשה לאחר הניתוח היא של צריבה או שריפה באף. עם זאת, כאב מתגבר בימים שלאחר ניתוח יכול להוות סימן לזיהום, ובמקרה כזה חשוב להיוועץ ברופא המנתח.

"ההתאוששות מניתוח סינוסים מאוד ארוכה וחובה להכניס טמפונים לאף" – ניפוץ המיתוס

בגישה הזעיר פולשנית לניתוחי האף והסינוסים (שיטת MIST) המטופל משתחרר לביתו באותו היום ולא מוחדרים טמפונים לחלל האף (ברוב המכריע של המקרים). תקופת  ההחלמה של האף יכולה לארוך מספר  שבועות אולם אין צורך להיעדר מהעבודה במידה וההחלמה תקינה ואין סיבוכים.

אם יש צורך להכניס לאף טמפונים בסיום הניתוח – משאירים את המטופל לאשפוז למשך 1-2 ימים. הסיבה העיקרית להכנסת טמפונים היא הצורך לעצור דימום אפי מוגבר. לא מקובל לשחרר מטופל  לביתו עם טמפונים.

"ניתוח סינוסים לא עוזר כלל, הבעיה חוזרת על עצמה תמיד" – ניפוץ המיתוס

לניתוח הסינוסים הנפוץ ביותר שנעשה כיום, ניתוח MIST או ניתוח FESS, יש שיעור הצלחה של כ-90% גם במעקב לאורך שנים רבות. ישנם מקרים של פוליפים אלרגיים באף  אשר דורשים מעקב ממושך ולעיתים התערבות חוזרת, אך גם אז השיפור באיכות החיים של המטופלים ובבריאות שלהם מעיד על הצלחת הניתוח ולא על כישלונו.

אין במאמר זה התייחסות לניתוחי מחיצה וקונכיות שלרוב מבוצעים לבעיית חסימה אפית ולא לבעיית סינוסים גרידא.

חובה להתייעץ עם מומחה אא"ג בתחום הנידון לגבי כל מקרה פרטני, ואין במידע המופיע במאמר זה משום חוות דעת רפואית.