פעמים רבות תלונות הנראות לכאורה קשורות לאוזן למעשה קשורות לבעיה באף, במיוחד בילדים.

תסמינים אצל ילדים כגון כאבי אוזניים (במיוחד בשכיבה), מגע חוזר של הילד באוזניים, קשיי שינה, בכי ועצבנות יותר מהרגיל, בעיות שמיעה ושיווי משקל, חום מעל 38 מעלות ונוזל שניגר מהאוזן, מרמזים לכאורה על בעיית אוזניים. עם זאת, אותם הסימפטומים, במיוחד אם נוטים לחזור על עצמם כמה פעמים, עשויים בעצם להעיד על כשל בתפקוד של חצוצרת אאוסטכיוס (Eustachian tubes), המצויה בין האוזן התיכונה לחללי אף.

מהן חצוצרות אאוסטכיוס?

חצוצרות אאוסטכיוס הן צמד תעלות צרות, אחת מכל אוזן. כל תעלה מחברת בין האוזן התיכונה (שנמצאת פנימית לעור התוף באוזן) לבין חללי האף העמוקים, אשר קרויים הלוע האפית. לחצוצרות אלו כמה תפקידים:

• להשוות את לחץ האוויר בין האוזן התיכונה לאוויר החיצוני – למשל כאשר ישנם שינויי לחץ בזמן טיסות
  • לרענן את האוויר המצוי באוזן התיכונה
  • לנקז הפרשות, המיוצרות באופן תקין באוזן התיכונה, החוצה ממנה

למה ישנם זיהומים חוזרים באוזניים בילדים?

זיהום או אלרגיה בדרכי הנשימה העליונות (אף ולוע) אשר גורמות לנפיחות, דלקת והצטברות נוזלים בסמוך לפתח חצוצרת אאוסטכיוס עלולים להוביל לחסימתה. חסימה של חצוצרת אאוסטכיוס תוביל להצטברות של נוזלים באוזן התיכונה, אשר מובילה לזיהום בתוך האוזן עצמה. בילדים מבנה החצוצרות יותר צר ואופקי, ולכן הן יותר מועדות לחסימה מאשר מבוגרים. זוהי אחת הסיבות לכך שדלקות אוזניים חוזרות יותר נפוצות בילדים מאשר מבוגרים.

סיבה נוספת להופעת דלקות אוזניים חוזרות בילדים היא הגדלה של האדנואידים, המכונים גם "השקד השלישי". האדנואידים נמצאים באחורי האף בשכנות לפתח חצוצרת אאוסטכיוס, ותפקידם קשור למערכת החיסון. הקירבה של האדנואידים לתעלת אאוסטכיוס בלוע, יכולה להוות מקור לעליית זיהומים מהלוע אל האוזן, ובכך לגרום לדלקת באוזן התיכונה.

מהו הטיפול לדלקות אוזניים?

במרבית הילדים, התסמינים ישתפרו ללא צורך בטיפול תוך 48 שעות. בתקופה זו רופא ילדים יכול להמליץ על טיפולים ביתיים להקלה בתסמינים כגון:

• קומפרסים חמים: מטלית לחה המוצמדת לאוזן ומפחיתה כאבים
  • תרופות ללא מרשם להפחתת כאבים – כגון אקמול

רופא יכול להמליץ על טיפול אנטיביוטי כאשר אין שיפור תוך יומיים, ולעיתים אף קודם לכן, בהתאם למשתנים נוספים כמו גיל הילד וחומרת התסמינים.

במקרים חמורים יותר או כאשר דלקות האוזניים חוזרות על עצמן, מומלץ לערב רופא אף אוזן גרון מומחה. בחלק מהמקרים הרופא עשוי להמליץ על ניתוח "כפתורים" – הכנסת צינוריות איוורור (ventilation tubes). צינוריות האוורור מוכנסות לעור התוף, ובכך מאפשרות את ניקוז הנוזלים מהאוזן התיכונה החוצה והמשך אוורור של האוזן התיכונה לאחר הניתוח.