אסתמה היא מחלה של דרכי הנשימה התחתונות – הריאות והסימפונות, בעוד שסינוסיטיס בכלל ופוליפים באף בפרט מחלות של דרכי הנשימה העליונות- האף והסינוסים. האם קיים קשר בין שתי המחלות? ככל הנראה כן. בכדי להבין טוב יותר את הקשר ביניהן, חשוב תחילה להבין מה הן אותן המחלות.

מה היא אסתמה?

אסתמה היא מחלה דלקתית שכיחה וארוכת טווח של דרכי הנשימה התחתונות שבריאות – הסימפונות. התסמינים של המחלה כוללים התקפים של שיעול, צפצופים בנשימה, תחושת לחץ בחזה וקוצר נשימה. התקפים אלו יכולים להתרחש כמה פעמים ביום או בשבוע.

הסיבה להופעת אסתמה קשורה גם לגורמים תורשתיים (משפחתיים), וגם לגורמים סביבתיים – כמו חשיפה לזיהום אוויר או לחומרים אלרגניים (חומרים שגורמים לאלרגיה). אסתמה היא מחלה כרונית והימנעות מגורמי סיכון סביבתיים וטיפול תרופתי מפחיתים משמעותית את התסמינים.

מה היא סינוסיטיס?

סינוסיטיס היא דלקת של הסינוסים, הקרויים גם מערות הפנים. הסינוסים ממוקמים בחללי הגולגולת בלחיים, במצח, ובין העיניים והם חלק ממערכת דרכי הנשימה העליונות (שכוללות גם את האף והגרון). הסימפטומים הנפוצים של סינוסיטיס הם חסימה אפית, נזלת, ליחה מוגלתית, כאבים באזור הפנים והראש, ירידה בחוש הריח שיעול, זליגת נזלת אחורית לגרון ועוד .סינוסיטיס יכולה להיות חריפה – כלומר הדלקת נמשכת מעט זמן יחסית (עד מספר שבועות), או יכולה להיות כרונית – כלומר הדלקת נמשכת זמן רב, מעל 12 שבועות.

מה הם פוליפים באף?

פוליפים באף (קרוי גם פוליפוזיס אפית) הוא צמיחה דלקתית או גידולית של רקמה בתוך האף או הסינוסים (מערות הפנים). פוליפ קטן בדרך כלל לא גורם לתלונות כלשהן, אך פוליפ גדול יכול להוביל לתסמינים כמו קושי בנשימה דרך האף, פגיעה בחוש הריח והטעם, נזלת וזליגתה אחורית לגרון. במרבית המקרים עצם נוכחות הפוליפ מגדירה את המצב הרפואי כרינו-סינוסיטיס כרונית (כלומר דלקת ממושכת של האף והסינוסים). בניגוד לאזורים אחרים בגוף, מרבית הפוליפים באף אינם חשודים לגידולים בכלל ולגידולים ממאירים בפרט.

בפוליפים על רקע דלקתי הצמיחה היא דו צדדית והסיבה להופעת פוליפים מקושרת למחלות אחרות של דרכי הנשימה שיש בהן מרכיב דלקתי – כמו אסטמה, אלרגיה וזיהומים מסוימים. סיבות אחרות יכולות להיות אנטומיות או בעיה בפינוי הרירי ריסני (Muco-cilliary clearance). נטייה משפחתית לגידול פוליפים מעלה את הסיכוי להופעתם. בילדים עם פוליפים מרובים יש לחשוד במחלות נלוות כגון אסתמה או ציסטיק פיברוזיס (Cystic Fibrosis – CF).

 

הקשר בין פוליפים באף, אסתמה וסינוסיטיס

המכנה המשותף החשוב ביותר של שתי המחלות – סינוסיטיס עם פוליפים באף ואסתמה, הוא דלקת שנמשכת זמן רב. היות ושתי המחלות מקושרות לדלקת, הן נוטות להופיע יחדיו באותו אדם, אפילו אם האחת בדרכי הנשימה העליונות והאחרת בתחתונות. בנוסף, הופעה של האחת עשויה להחמיר את השנייה ולהיפך.

ההשערה כי קיים קשר בין כלל המחלות של דרכי הנשימה העליונות והתחתונות קרויה בפי הרופאים Unified Airway Theory – תיאוריית אחידות דרכי הנשימה. לדוגמה: הוכח כי גדילת פוליפים באף מחמירה את מחלת האסתמה ולעיתים קרובות, לאחר ניתוח או טיפול אחר שמפחית את עוצמת הדלקת באף , המטופל חווה הטבה משמעותית מהאסתמה.

אם כן, למרות שסינוסיטיס היא מחלה של דרכי הנשימה העליונות (האף והסינוסים) ואינה בהכרח נחשבת למחלה חמורה, היא עשויה להחמיר מחלות של דרכי הנשימה התחתונות (סימפונות) – כמו אסתמה.

מהי החשיבות של הקשר בין אסתמה לסינוסיטיס כרונית עם פוליפים ?

החשיבות הגדולה ביותר של הקשר בין מחלות דרכי הנשימה הוא בטיפול: כאשר מטפלים באחת, השנייה עשויה להשתפר. במטופלים אשר סובלים מבעיות בדרכי נשימה גם עליונות וגם תחתונות – ישנה חשיבות גדולה לשיתוף פעולה בין רופאי אף אוזן גרון, ריאות ואלרגיה ואימונולוגיה.

שיתוף פעולה בין שלושת הדיסיפלינות הללו מסייע בראש ובראשונה למטופלים – מגביר את הסיכוי להגיע לאבחנה הנכונה ובהתאם לטיפול הנכון ביותר לכל אדם.

חובה להתייעץ עם מומחה אא"ג בתחום הנידון לגבי כל מקרה פרטני, ואין במידע המופיע במאמר זה משום חוות דעת רפואית.