סינוסיטיס היא דלקת בסינוסים, אשר נקראים גם מערות הפנים. הסימפטומים של סינוסיטיס הם כאב ראש/ פנים, ליחה מוגלתית ונזלת. לעיתים מופיע גם חום. המהלך של סינוסיטיס יכול להיות חריף (אקוטי) או כרוני.

סינוסיטיס במהלך חריף יותר מאופיינת בהופעה של כאבי פנים לאחר הצטננות / התקררות. התסמינים מופיעים באופן חד והירפאות ממנה היא תוך עד 4 שבועות. סינוסיטיס חריפה יכולה להיות חד פעמית או להופיע כמה פעמים.

סינוסיטיס כרונית נמשכת זמן ארוך יותר – מעל 12 שבועות, ומאופיינת יותר בחסימה אפית, נזלת ממושכת או ירידה בחוש הריח.

הטיפול בסינוסיטיס

הטיפול בסינוסיטיס הוא בתחילה טיפול שמרני – בעזרת טיפול ביתי ותרופות. במצבים של פוליפים באף או כאשר הסינוסיטיס חוזרת ואינה מסתדרת עם הטיפול השמרני נשקול טיפול ניתוחי. מטרות הטיפול השמרני הן מניעה של הופעת סינוסיטיס במי שחלה בעבר במחלה, הקלה על הסימפטומים, שיפור הניקוז של הסינוסים מנוזלים וזיהום, ומניעת הרס ארוך טווח של מבנה ותפקוד הסינוסים בעקבות הדלקת.

מטרת הטיפול הניתוחי לזהות בעיות אנטומיות ופיזיולוגיות ולתת להן מענה בגישת הניתוח.

מניעה של סינוסיטיס

בכדי להימנע מהופעת סינוסיטיס, ניתן לנקוט בכמה פעולות:

• טיפול בצינון או תגובות אלרגיות בכדי למנוע הצטברות נוזלים בסינוסים, שעלולה לעודד התפתחות זיהום
  • להימנע מעישון
  • להימנע מחשיפה לחומרים מעוררי אלרגיה (למשל במידה וישנה אלרגיה לאבק, לפרוות בעלי חיים וכדומה)

טיפול ביתי בסינוסיטיס

טיפולים ביתיים בסינוסיטיס נועדו בעיקר להפחתת הסימפטומים של סינוסיטיס חריפה. בעזרת טיפול ביתי מוצלח ניתן לעיתים להימנע מטיפול באנטיביוטיקה. טיפולים ביתיים אפשריים:

• שתייה מרובה של נוזלים במטרה לשמור על הנזלת דלילה
  • אדים חמים לדרכי נשימה עליונות
  • שטיפות אף עם מי מלח

תרופות ללא מרשם רופא:

• תרסיסי אף להפחתת גודש כמו אוטריווין או אלרין.
  • תרופות לשיכוך כאבים כגון אקמול או אדוויל

אין להשתמש בתרופות אלו למשך זמן ארוך מהמומלץ בעלון לצרכן!

תרופות לסינוסיטיס

בהתאם להתייעצות עם רופא, ייתכן ויומלץ על שימוש בתרופות הבאות לטיפול בסינוסיטיס:

• אנטיביוטיקה: במיוחד כאשר הסינוסיטיס נמשכת יותר מ-7-10 ימים
  • קורטיקוסטרואידים: בדרך כלל ניתן בצורת תרסיס לאף (טיפול מקומי), נועד להפחתת הדלקת באזור
  • סטרואידים לבליעה דרך הפה או בזריקה לשריר: ניתנים במצבים של סינוסיטיס כרונית
  • אנטיהיסטמינים: במטופלים עם אלרגיה. אנטיהיסטמינים מהדור הישן, כגון בנדריל ופניסטיל, מצריכים נטילה מספר פעמים ביום, וגורמים יותר לתופעות לוואי כגון ישנוניות וטשטוש. אנטיהיסטמינים מהדורות החדשים, כגון Cetirizine, ניטלים רק פעם ביום ופחות גורמים לתופעות לוואי הללו, ולכן בדרך כלל יינתנו אנטיהיסטמינים מהדורות החדשים. אנטיהיסטמינים באופן כללי גורמים לייבוש של הנזלת באף, ולעיתים גורמים להחמרה של הסינוסיטיס
  • נוגדי דלקת: לדוגמה מתוך קבוצת האנטילויקוטריאנים – סינגולייר