בניתוח להקטנת או לכריתת שקדים, מתבצעת הסרה מלאה או חלקית של השקדים. השקדים הם זוג רקמות לימפטיות (של מערכת החיסון), אשר נמצאים בצידי הלוע, מאחורי הלשון.

מדוע מבוצעים ניתוחים של השקדים?

ניתוחים לכריתת או להקטנת שקדים הם מהניתוחים המבוצעים בשכיחות הגבוהה ביותר, בעיקר בילדים, והם מהשכיחים ביותר בתחום אף אוזן גרון. את הניתוחים הללו מבצעים מסיבות שונות, למשל בעקבות זיהומים חוזרים של השקדים, חסימה של דרכי נשימה בלוע, או בחשד לגידול. בילדים הסיבות העיקריות לביצוע הניתוחים הללו הן הפרעות שינה שנובעות מחסימה בדרכי הנשימה, ובעקבות זיהומים חוזרים של השקדים – שגורמים לדלקת גרון חוזרות.

אלו ניתוחי שקדים קיימים?

ישנם כמה סוגים של ניתוחים בשקדים. שתי הגישות העיקריות הן של כריתה מלאה בניתוח שנקרא טונסילקטומי Tonsillectomy, ושל הקטנה שלהם על ידי הסרה חלקית בניתוח שנקרא tonisllotomy.

מה ההבדל בין כריתה והקטנת שקדים?

הגישה של כריתה מלאה היא הוותיקה יותר, ובה נעשית הסרה מלאה כל השקדים. הגישה של כריתה חלקית היא גישה חדשה יותר, וישנן מספר דרכים לביצוע שלה. הדרך הנפוצה והחדישה לכריתה חלקית היא בטכנולוגיית קובלציה Coblation – בה ישנו שימוש בגלי רדיו להסרה של רקמה ללא חימום, ובכך נמנע הרס לרקמות סמוכות.

האם עדיפה כריתה או הקטנה של השקדים?

היתרון המרכזי של כריתה מלאה של השקדים הוא הוותק שלה, כלומר קיימים יותר מחקרים ותיעוד של הצלחת הניתוח לטיפול בהפרעות שהצריכו את כריתתם.

היתרון המרכזי של הקטנת השקדים הוא בהפחתת הסיבוכים לאחר הניתוח: במחקרים חדשים נמצא כי בהקטנה של השקדים ישנם פחות דימומים, זמן ניתוח להקטנה קצר יותר והכאב לאחר הניתוח מופחת לעומת ניתוח כריתת שקדים. נוסף על כך, טכנולוגיית הקובלציה שנוספה לשירות המנתחים להקטנת השקדים מאפשרת הסרה של הרקמה באופן מדויק ביותר ללא פגיעה ברקמות סמוכות.

אין הבדל ביעילות של שתי הגישות, כריתה או הקטנה של השקדים, מבחינת הצלחה לטווח ארוך: כלומר, הצלחת שני סוגי הניתוחים דומה מבחינת השיפור בהפרעות בנשימה הנובעות מחסימה, שיפור איכות החיים ותפקוד מערכת החיסון לאחר הניתוח בשקדים (שהם כזכור רקמה של מערכת החיסון).

בזכות טכנולוגיית הקובלציה, השיטה המועדפת כיום על רופאי אף אוזן גרון רבים היא הקטנה של השקדים על פני כריתה שלהם.

חובה להתייעץ עם מומחה אא"ג בתחום הנידון לגבי כל מקרה פרטני, ואין במידע המופיע במאמר זה משום חוות דעת רפואית.