נחירות יחסית שכיחות בזמן השינה, ורבים אינה מייחסים לה חשיבות. עם זאת, נחירות חזקות, בייחוד אם מלוות בישנוניות במהלך היום, עלולות להעיד על הפרעת דום נשימה בשינה Obstructive Sleep Apnea- OSA, הפרעה בה הנשימה מפסיקה וחוזרת לסירוגין בזמן השינה. הפרעת דום נשימה בשינה במבוגרים שאיננה מטופלת יכולה להיות מסוכנת והוכחה אף כמקצרת תוחלת חיים.

בילדים גם קיימת הפרעת דום נשימה בשינה, אך הסיבות להופעתה והשלכותיה שונות, והיא אינה הוכחה כמקצרת תוחלת חיים.

מה היא הפרעת דום נשימה בשינה במבוגרים?

בהפרעת דום נשימה בשינה ישנה הפסקה של הנשימה או הפיכתה לרדודה מאוד לתקופות זמן קצרות (כ-10-20 שניות) במהלך השינה. ההפסקות הללו יכולות להתרחש עד מאות פעמים בלילה אחד, וגורמות להתעוררות קצרה בכל פעם. ההתעוררויות משבשות את מהלך השינה הרגיל, כך שהאדם נמצא במהלך הלילה בשינה קלילה ולא בשינה העמוקה לה הוא זקוק בכדי להיות אנרגטי, מרוכז ופעיל ביום למחרת.

מהם התסמינים של הפרעת דום נשימה בשינה במבוגרים?

הסימפטומים העיקריים של הפרעת דום נשימה בשינה הם:

  • נחרה חזקה כמעט בכל לילה
  • הפסקות בנשימה בלילה
  • התעוררות באמצע הלילה עם תחושה של פה יבש, כאב גרון או קוצר נשימה
  • עייפות או ישנוניות במהלך היום, ללא קשר למשך זמן ההימצאות במיטה בלילה
  • קשיי ריכוז ושכחנות

בכדי לבדוק האם תסמינים אלו קיימים במהלך השינה, ניתן לבקש את עזרת בן/ בת הזוג הישנים באותה מיטה, או להקליט את הנחרה במהלך הלילה ולהקשיב לה בבוקר למחרת.

האם זו רק נחרה או הפרעת דום נשימה בשינה?

לא כל הנוחרים סובלים מהפרעת דום נשימה בשינה, ולא כל הסובלים מהפרעת דום נשימה בשינה נוחרים!

הדרך הטובה ביותר להבדיל בין המצבים היא התחושה במהלך היום – נחרה רגילה אינה מפריעה לאיכות השינה במידה בה הפרעת דום נשימה בשינה מפריעה. כלומר אם אין תחושה של ישנוניות, עייפות, קשיי ריכוז וכדומה במהלך היום, ככל הנראה אין הפרעת שינה משמעותית. עם זאת, במקרה של נחרה מומלץ להיוועץ ברופא בכדי לשלול הפרעה זו, שכן ההשלכות הרפואיות שלה משמעותיות.

מהן ההשלכות של הפרעת דום נשימה בשינה?

הפרעת דום נשימה בשינה גורמת לישנוניות, חוסר ריכוז, ועלייה בשכיחות של תאונות. לטווח ארוך, להפרעת דום נשימה בשינה יכולות להיות השלכות בריאותיות משמעותיות כגון עלייה בהיארעות של סכרת, לחץ דם גבוה, מחלות לב, שבץ ועלייה במשקל.

מחקרים מצאו כי תוחלת החיים של הסובלים מהפרעת דום נשימה בשינה קצרה לעומת האוכלוסייה הכללית.

חובה להתייעץ עם מומחה אא"ג בתחום הנידון לגבי כל מקרה פרטני, ואין במידע המופיע במאמר זה משום חוות דעת רפואית.