מה הוא פוליפ באף?

פוליפ באף (נקרא לעיתים פוליפוזיס אפית) הוא צמיחה דלקתית או גידולית של רקמה בתוך האף או הסינוסים (מערות הפנים). פוליפ קטן בדרך כלל לא גורם לתלונות כלשהן, אך פוליפ גדול יכול להוביל לתסמינים כמו קושי בנשימה דרך האף, פגיעה בחוש הריח והטעם, נזלת וזליגתה אחורית לגרון. במרבית המקרים עצם נוכחות הפוליפ מגדירה את המצב הרפואי לרינו-סינוסיטיס  כרונית (כלומר דלקת ממושכת של האף והסינוסים).

בפוליפים על רקע דלקתי הצמיחה היא דו צדדית והסיבה להופעת פוליפים מקושרת למחלות אחרות של דרכי הנשימה שיש בהן מרכיב דלקתי – כמו אסטמה, אלרגיה וזיהומים מסוימים. פוליפים גדלים בדרך כלל לאחר גיל 20, לרוב מעל גיל 40, ונפוצים יותר בגברים מאשר בנשים.

בילדים עם פוליפים מרובים יש לחשוד במחלות נלוות כגון אסתמה או ציסטיק פיברוזיס (Cystic Fibrosis – CF).

ישנם פוליפים החשודים לגידול ולכן בדיקה על ידי רופא א.א.ג מומחה הכרחית לשלול חשד שכזה.

מה הוא הפוליפ האנטרוכואנלי?

הפוליפ האנטרוכואנלי (Antrochoanal Polyp). הוא פוליפ דלקתי  שצומח מפתח מערת הלסת  ( שנקרא אנטרום) אל החלק האחורי של האף (שנקרא כואנה, ומכאן שמו = אנטרוכואנלי ). כאמור הפוליפ האנטרוכואנלי גדל בסינוס המקסילרי (מערת הלסת),  ומסיבה שאינה ברורה עדיין, צומח לתוך חלל האף ומשם לאחור וחוסם את המעבר בין האף לפה.החסימה האפית מתבטאת בצד אחד (אם החלק הכואנלי הוא קטן) או אפילו משני הצדדים אם החלק הכואנלי הוא גדול. למרות שהוא נדיר יחסית, הפוליפ האנטרוכואנלי מאתגר, מקורו בדלקת ולא גידול ויש לו מאפיינים מיוחדים ששונים משאר הפוליפים.

מה מיוחד בפוליפ האנטרוכואנלי?

בשונה מהפוליפים  הדלקתים הדו צדדים ("אלרגים") , הפוליפ האנטרוכואנלי צומח בדרך כלל באופן חד צדדי (כלומר בנחיר אחד בלבד) והוא מאפיין בעיקר ילדים או צעירים בשנות ה-20-40 לחייהם. הסימפטומים של גדילת פוליפ האנטרוכואנלי דומים לאלו של פוליפים מסוגים אחרים, כאשר החולים בדרך כלל יסבלו מתסמיני סינוסיטיס כרונית  כמו חסימה באף,  נזלת מתמידה וירידה בחוש הריח.

האבחנה של פוליפ אנטרוכואנלי  נעשית ע"י בדיקה אנדוסקופיה של האף. הואיל  ומדובר בילדים אשר אצלם נפוצה נזלת מתמידה מסיבות אחרות (מחלות וירליות, אדנואידים, אלרגיה וכו') והצורך בביצוע בדיקת אנדוסקופיה שמעוררת חשש אצל ההורים והילדים- האבחנה של פוליפ אנטרוכואנלי אינה מובנת מאליה ולעיתים מתעכבת.

 טיפול בפוליפ אנטרוכואנלי

הטיפול בפוליפ אנטרוכואנלי הוא כריתה שלו על ידי רופא אף אוזן גרון מומחה. הניתוח נעשה בגישה אנדוסקופית – כלומר בעזרת סיב אופטי עם מצלמה בקצהו, אשר מוחדר דרך הנחיר אל תוך חלל האף. בשיטה זו המנתח מסוגל לראות את חלל האף והסינוסים ולהסיר את הפוליפ ללא חתכים חיצונים.

אחוזי ההצלחה בכריתה אנדוסקופית גבוהים ביותר, אך מהמנתח נדרשת מיומנות מיוחדת בכדי לבצע זיהוי מדויק של מערת הלסת (הסינוס המקסילרי) וכריתת חלק הפנימי של הפוליפ מתוך הסינוס. כריתה של הפוליפ כולו ללא שארית תגביר את הסיכויים שהפוליפ לא יגדל שוב.

דגשים מיוחדים….

  1. יש אבחנות אחרות לנזלת אפית חד צדדית בילדים-  לכן חשוב להיבדק ע"י א.א.ג מומחה.
  2. בלשון עממית מכנים בטעות את רקמת האדנואידים (השקד השלישי) בשם "פוליפים". חשוב להדגיש שרקמת האדנואידים השונה לחלוטין מהפוליפים הדלקתים באף – נידונה בתקציר נפרד.
חובה להתייעץ עם מומחה אא"ג בתחום הנידון לגבי כל מקרה פרטני, ואין במידע המופיע במאמר זה משום חוות דעת רפואית.