ביופסיה של מסה באף

לעיתים קרובות מאובחנת מסה (גוש) באף בבדיקה אנדוסקופית. מסה זאת יכול להיות פוליפ דלקתי בלבד, גידול שפיר או חלילה ממאיר. בכדי להכריע באיזה סוג של מסה מדובר, בחלק מהמקרים יש צורך בנטילת ביופסיה.

מהי ביופסיה של מסה באף וכיצד היא מתבצעת?

בביופסיה של מסה באף נעשית נטילה של חתיכת רקמה מהמסה החשודה, בכדי להעבירה לבדיקת מעבדה שתעזור בקביעת האבחנה. הביופסיה מתבצעת על ידי רופא אף אוזן גרון מומחה, אשר נעזר בסיב אופטי (הנקרא גם אנדוסקופ) – סיב מחומר שקוף המחובר בקצהו למצלמה ומקור אור. האנדוסקופ שמוחדר דרך הנחיריים אל האף מאפשר לרופא לראות את פנים חלל האף, ומצויד במכשור המאפשר את נטילת הביופסיה מבלי לבצע חתך חיצוני, כלומר אין עדות חיצונית לכך שנלקחה הביופסיה.

אילו תסמינים עשויים להעיד על מסה באף?

הסימפטומים שעשויים להעיד על התפתחות או גדילה של מסה באף הם:

• חסימה אפית חד או דו צדדית ממושכת
  • נשימה דרך הפה
  • דימום מהאף
  • כאב סביב העין והלחי
  • כאב ראש
  • נזלת עיקשת
  • נחירות בזמן השינה
  • ירידה בחוש הריח חד או דו צדדית
  • ירידה חדה בראייה בעין אחת
  • ריח רע מהפה
  • גרד באף
  • קושי בבליעת מזון

לא ניתן על פי התסמינים בלבד לדעת האם אכן ישנה מסה, והאם היא שפירה או ממאירה. לכן כאשר עולה חשד למסה לפי הסימפטומים, יש צורך בהסתכלות ובמידת הצורך נטילת ביופסיה בעזרת אנדוסקופ על ידי רופא אף אוזן גרון מומחה.

סיבוכים של נטילת ביופסיה מהאף

נטילת ביופסיה מהאף נחשב הליך מאוד בטוח, שכן הסיבוכים שלו אינם חמורים.
סיבוכים אפשריים הם זיהום באתר לקיחת הביופסיה או דימום מהאף. במידה וישנו דימום מתמשך, יש צורך בקבלת סיוע רפואי בכדי לסייע בהפסקת הדימום.

מטרת נטילת ביופסיה מהאף

נטילת הביופסיה נעשית בכדי לזהות את מאפייני המסה שנמצאה – האם מדובר בגידול שפיר, ממאיר, ומהו בדיוק סוג הגידול. בנוסף, היכולת לזהות את מקור המסה חשובה ביותר הואיל ויכולה לכוון על אופיו.
ביופסיה של גוש באף, לוע אפי, או סינוסים הכרחית בכדי להתוות את הגישה הטיפולית הנכונה ביותר עבור כל מטופל. חשוב להיבדק על ידי רופא אף אוזן גרון מומחה בבעיות אף וסינוסים שיתווה את דרכי הטיפול המתאימות.