ניתוח להקטנת / כריתת שקדים

ניתוח הקטנת או כריתת שקדים הוא ניתוח בו מתבצעת הסרה של השקדים אשר נמצאים מאחורי הלשון, בצידי הלוע. הצורך בכריתת השקדים יכול לעלות בעקבות זיהומים חוזרים של השקדים, חסימה של דרכי נשימה בלוע, או בחשד לגידול.

ניתוח כריתת או הקטנת שקדים הוא מהניתוחים השכיחים ביותר בתחום אף אוזן וגרון.

מהם השקדים?

השקדים הם רקמה של המערכת החיסונית (רקמה לימפתית) שנמצאת מאחורי הלשון בצידי הלוע. תפקיד השקדים להגן על אזור הלוע, שהוא בעצם אתר הכניסה למערכת הנשימה, מפני מזיקים שנשאפו עם האוויר כגון חיידקים ונגיפים (ווירוסים).

שקדים עלולים להזדהם (דלקת שקדים- טונסיליטיס), או לגדול מעבר לגודלם התקין, באופן שיצריך הסרה שלהם.

מהם הסימפטומים של דלקת שקדים (טונסיליטיס)?

התסמינים הנפוצים ביותר של דלקת גרון הם כאב גרון וחום. תסמינים נוספים הם ריח רע מהפה, נפיחות בשקדים, נחרה המלווה בשינה כבדה, ודיבור לועי.

מהם הסימפטומים של שקדים מוגדלים?

לעיתים הגדלת שקדים אינה מלווה בתסמינים כלל, אך היא יכולה לגרום לכאב גרון, קושי בנשימה או בבליעה ודום נשימה בשינה.

מתי צריך לעשות ניתוח להסרת או הקטנת שקדים?

התוויות לניתוח הסרת או הקטנת שקדים:

  • זיהומית: כאשר יש מספר רב של דלקות שקדים חיידקיות חוזרות (מצב המאפיין ילדים) או אפילו כאשר דלקות ספורות גורמות לפגיעה משמעותית באיכות החיים, או כאשר יש סיבוך של דלקת שקדים
  • חסימתית: שקדים גדולים אשר חוסמים את מעבר האוויר בלוע יכולים לגרום לדום נשימה בשינה, בעיקר בילדים
  • חשד לגידול: חשד שכזה עולה במיוחד אם שקד אחד מוגדל באופן מיוחד ביחס לשני

האבחון של מצב שייתכן ויצריך כריתת או הקטנת שקדים נעשית על ידי רופא אף אוזן גרון מומחה כולל בדיקת סיב אופטי. השיקול של כריתה או הקטנת השקדים מצדיק דיון, במיוחד במידה והמועמד לניתוח הוא ילד שחסום עקב הגדלת השקדים. הדיון נעשה מול הורי הילד, שכן מחד כריתת השקדים שוללת את צמיחתם שוב, מאידך יש לכריתה סיבוכים משמעותיים.

סיבוכים של ניתוח הסרת או הקטנת שקדים

הסיבוכים העיקרים לניתוח כריתת שקדים הם דימום לאחר ניתוח וכאבים עזים שיכולים להימשך זמן רב (עד 10 ימים לאחר ניתוח). סיבוכים אלו נובעים מעצם עיקרון הכריתה ועל מנתח אף אוזן גרון לדון מול כל מטופל בנפרד על שכיחות סיבוכים אלו ומה השיטה המועדפת בעיניו והמתאימה למטופל.

שיטת קובלציה בניתוח להסרת או הקטנת שקדים

שיטה ניתוחית חדישה להסרת השקדים או הקטנתם נקראת קובצליה (Coblation) ובה יש שימוש בגלי רדיו. בשנים האחרונות, שיטת הקובלציה מדגימה תוצאות מרשימות במיוחד, ומומלץ לדון אל מול הרופא על השיטה הזו בעת השיקול על השיטה הניתוחית הטובה ביותר למטופל.

חובה להתייעץ עם מומחה אא"ג בתחום הנידון לגבי כל מקרה פרטני, ואין במידע המופיע במאמר זה משום חוות דעת רפואית.