כריתת גידולים מהאף והסינוסים וכריתת פפילומה (Inverted Papilloma)

גידולים באף ובסינוסים נדירים במופע ומתבטאים בצורה מעט שונה מאשר מצבי דלקת באף. בחלק מהמקרים, נדרש טיפול ניתוחי של כריתת הגידול.

סוגים של גידולים באף ובסינוסים

מבין גידולי האף והסינוסים, גידולים שפירים שכיחים יותר מאשר גידולים ממאירים.
מקורו של גידול סרטני יכול להיות ברקמת האף עצמה, או בגידול אחר כמו לימפומה (סרטן בבלוטות הלימפה) שהתפשט לאזור האף.

תסמינים של גידולים באף ובסינוסים

גידולים באף מסתמנים במגוון צורות, ויכולים לכלול חלק מהסימפטומים הבאים:

• חסימה אפית חד צדדית ממושכת
  • דימום מהאף
  • כאב סביב העין והלחי
  • אובדן תחושה בפנים
  • ירידה בחוש הריח חד צדדית
  • ירידה חדה בראייה בעין אחת
  • הופעה של בלוטות לימפה מוגדלות באזור הראש והצוואר

לעיתים התסמינים של גידולים באף ובסינוסים דומים לאלה של סינוסיטיס שאינה חולפת.

אבחנה של גידולים באף ובסינוסים

האבחנה של פוליפוזיס אפית מחייבת בדיקה על ידי רופא אף אוזן גרון מומחה. הרופא מברר את ההיסטוריה הרלוונטית של המטופל ואת התסמינים שהמטופל מציג. לאחר מכן הרופא מבצע בדיקה פיזיקלית מלאה, תוך התמקדות באזור הראש והצוואר. בשלב זה של הבדיקה, הרופא נעזר בסיב אופטי (הנקרא גם אנדוסקופ) – סיב מחומר שקוף המחובר בקצהו למצלמה ומקור אור, אשר מוחדר דרך הנחיריים אל האף ומאפשר למנתח לראות את פנים חלל האף.

בכדי להמשיך ולברר האם ישנו גידול באף ואת סוגו, נעזר הרופא בבדיקות עזר כמו בדיקות דימות (צילום, CT, MRI) ולרוב נדרשת גם ביופסיה. בביופסיה נעשית נטילה של חתיכת רקמה מהאזור החשוד, בכדי להעבירה לבדיקת מעבדה שתעזור בקביעת האבחנה.

טיפול בגידולי אף וסינוסים

גידולי האף והסינוסים השפירים מתנהגים באופן אגרסיבי מקומית, כלומר גדלים באופן מהיר תוך הרס של הרקמה השכנה (לדוגמא פפילומה – Inverted Papilloma) ולכן נדרשת כריתתם השלמה. בדרך כלל הגישה לניתוח היא אנדוסקופית.

לטיפול בגידולי אף וסינוסים ממאירים נדרשת בנוסף לבדיקת מומחה אף אוזן גרון לניתוחי ראש – צוואר גם ייעוץ אונקולוג. סוג הגידול הסרטני והתפשטותו ישפיע על מהלך הטיפול – האם יש צורך או האם ניתן לבצע ניתוח והאם נדרש גם טיפול נלווה כמו כימותרפיה.