בלון סינופלסטיה (Balloon sinuplasty) היא פרוצדורה אותה מבצע כירורג אף אוזן גרון מומחה לטיפול בסינוסים חסומים. חולים בסינוסיטיס שאינה מגיבה לטיפול שמרני, כלומר טיפול ביתי או תרופתי, עשויים להיות מועמדים לביצוע פרוצדורה זו.

סינוסיטיס היא דלקת של הסינוסים, הקרויים גם מערות הפנים. התסמינים של סינוסיטיס הם כאב פנים / ראש  נזלת וליחה מוגלתית. לעיתים מופיע גם חום. סינוסיטיס יכולה להיות במהלך חריף (אקוטי) או כרוני.

סינוסיטיס חריפה יותר מאופיינת בהופעה של כאבי פנים לאחר הצטננות / התקררות. הופעת הסימפטומים היא באופן מהיר והירפאות ממנה היא תוך עד 4 שבועות. סינוסיטיס חריפה יכולה להיות חד פעמית או להופיע כמה פעמים.

סינוסיטיס כרונית נמשכת תקופת זמן ארוכה יותר, מעל 12 שבועות, ומאופיינת יותר בחסימה אפית, ירידה בחוש הריח או נזלת ממושכת.

סוג הטיפול בסינוסיטיס מושפע, בין היתר, מהמהלך של המחלה וחומרתה. חולים בסינוסיטיס שאינה מגיבה לטיפול שמרני, כלומר טיפול ביתי או תרופתי, עשויים להיות מועמדים לביצוע בלון סינופלסטיה בכדי לטפל במחלה.

מה מהלך הטיפול בבלון סינופלסטיה?

הפרוצדורה של בלון סינופלסטיה נעשית תחת הרדמה מקומית על ידי כירורג אף אוזן גרון מומחה – אשר חובה שיהיה מיומן בביצוע השיטה. הרופא מכניס את המכשיר דרך הנחיר ונעזר במצלמה עם מקור אור בכדי לנווט בתוך האף והסינוסים. כאשר המכשיר, אשר מכיל תיל ובלון שאינו מנופח, מוכנס אל הסינוס הרצוי, הרופא מנפח בעדינות את הבלון במטרה להרחיב את המעברים של הסינוס בכדי לאפשר ניקוז תקין של הנוזלים שהצטברו בו.

מה הם היתרונות בטיפול בבלון סינופלסטיה?

הטיפול בבלון סינופלסטיה הוא פחות פולשני מאשר טיפול ניתוחי, כמו למשל ניתוח FESS- Functional Endoscopic Sinus Surgery, הניתוח המקובל היום. בחלק משיטות הבלון סינופלסטיה, בניגוד לניתוח FESS, אין חיתוך של רקמות בכדי להרחיב את מעברי הסינוסים, ולכן ההחלמה קלה יותר, אולם תנאים אלו לא קיימים ברוב חולי הסינוסיטיס.

יתר על כן, לרוב בלון סינופלסטיה נעשה תחת הרדמה מקומית , בניגוד לניתוח כמו FESS אשר מצריך הרדמה מלאה. בעקבות כך, ניתן לבצע פרוצדורה זו גם באנשים בהם לא מומלץ לבצע הרדמה מלאה בעקבות מצבים רפואיים נלווים לסינוסיטיס – כגון גיל מבוגר מאוד, מחלות לב, תגובה לא רצויה להרדמה בעבר וכדומה.

מה הם החסרונות בטיפול בבלון סינופלסטיה?

ישנם כמה מצבים רפואיים אשר לא מאפשרים ביצוע בלון סינופלסטיה:

• מחלות אאוזנופיליות
  • פוליפוזיס חמורה
  • סינוסיטיס פטרייתית
  • סטייה חמורה במחיצת האף
  • טראומה פיזית לפנים
  • סינוסיטיס בסינוס האתמואידלי – בשיטת בלון סינופלסטיה לא ניתן לטפל בסינוס זה

יתרה מכך, הטיפול בבלון סינופלסטיה הינו לעיתים פחות יעיל מטיפול ניתוחי כמו FESS, במיוחד במקרים של סינוסיטיס כרונית. לאחר טיפול בבלון סינופלסטיה בחלק מהמקרים יהיה צורך בביצוע ניתוח.

בלון סינופלסטיה הוא טיפול יחסית חדש, ולכן היעילות שלו לטווח ארוך, מעבר ל-5 שנים, אינה ידועה ועדין נמצאת במחקר.