מהן סינוסיטיס ורינוסינוסיטיס?

סינוסיטיס היא דלקת של הסינוסים, הנקראים גם "מערות הפנים". התסמינים של סינוסיטיס הם נזלת, ליחה מוגלתית וכאב ראש מקומי בקדמת הפנים. לעיתים מופיע גם חום. רינוסינוסיטיס מתייחסת לדלקת דומה המערבת בנוסף לסינוסים גם את חללי האף. רוב הסובלים מסינוסיטיס סובלים בעצם מרינוסינוסיטיס- מעורבות גם של הסינוסים וגם של חללי האף.

טיפול בשטיפת מי מלח

אחד הטיפולים לסינוסיטיס ורינוסינוסיטיס הוא טיפול בשטיפות מי מלח – טיפול ביתי זול, פשוט ויעיל ביותר. הטיפול נועד לשמור על חללי האף פתוחים ובו שוטפים נזלת צמיגה או נוקשה או חומרים אלרגניים החוצה. השטיפה עוזרת לתפקוד הריסניות, השערות הקטנות שנמצאות בחללי האף והסינוסים ועוזרות לנקות אותם.

בשטיפה הנזלת מתנקזת מכנית ונשמר עיקרון ה"זרימה המתמדת" באף, וכך נמנעת התפשטות של זיהומים לסינוסים. בנוסף השטיפה תורמת להפחתת התסמינים באף שכן היא שומרת על חללי האף לחים.

מה ההבדל בין שטיפת מי מלח לתרסיס מי מלח?

שטיפות מי מלח תפקידן לשטוף את חללי האף, כמשתמע משמן. לעומת זאת, תרסיס מי מלח נועד לשמור על לחות האף בלבד, ואין בו יתרון של ניקוי הסינוסים מנזלת וחומרים אחרים או הגנה מפני התפשטות הזיהום בין סינוסים שונים כמו בשטיפת מי מלח.

איך משיגים תמיסת מי מלח ובקבוק לשטיפת מי מלח?

ניתן לקנות בקבוק לשטיפת מי מלח ואת התמיסה של מי המלח בבתי מרקחת. הבקבוקים הנפוצים למכירה בישראל הם נזופיור Nasopure ונטיפוט Neti pot, ובארה"ב או אנגליה ניתן לרכוש גם את בקבוק NeilMed. מחיר הבקבוק בישראל נע בין 80-140 שקלים, ולרוב בקניית הבקבוק מצורפת גם אבקה להכנת התמיסה.

כאשר אוזלת אבקת התמיסה שצורפה לבקבוק הנרכש, ניתן להכין את התמיסה בקלות בבית.

איך מכינים תמיסת מי מלח?

הכנה ביתית של תמיסת מי מלח היא פשוטה ביותר. המצרכים הנדרשים הם:

  • כחצי ליטר מים (500 מ"ל) בכוס נקייה. אם מדובר במים מברז, רצוי להרתיח אותם קודם ולחכות עד שיתקררו.
  • כפית (5 גרם) של מלח
  • כפית (5 גרם) של סודה לשתייה

יש לערבב את המרכיבים. ניתן לשמור תמיסה מוכנה לשימוש עד 3 ימים בטמפרטורת החדר. לקראת השימוש, ניתן לחמם את התמיסה לטמפרטורת הגוף – כ-37 מעלות, אך לא מעבר לכך.

איך מבצעים שטיפת מי מלח?

יש להתכופף מעל לכיור, ולהטות את הראש כך שנחיר אחד גבוה יותר מהשני. לנחיר העליון יש להכניס את פיית בקבוק השטיפה, ולנשום דרך הפה. במצב זה יש לעצור את הנשימה וללחוץ בעדינות על בקבוק השטיפה, כך שהתמיסה מתחילה לנזול אל תוך הנחיר. הנוזל אמור לצאת מהפה או מהנחיר התחתון, או שניהם. מומלץ לחזור על פעולה זו פעמיים בכל נחיר. מומלץ להזרים בעדינות כמה שיותר נפח של נוזל מי המלח.

על השטיפה כולה מומלץ לחזור 2-3 פעמים ביום. התוצאות הטובות ביותר מורגשות כאשר נשמרת ההקפדה על ביצוע השטיפות מידי יום למשך כמה שבועות.

חשוב לשמור על ניקיון בקבוק השטיפה – שטיפתו במים פושרים ונוזל כלים לאחר כל שימוש.

האם שטיפת מי מלח כואבת?

שטיפת מי המלח יכולה להיות בפעמים הראשונות מעט לא נעימה. עם זאת, לאחר כמה ניסיונות וכאשר היא נעשית בצורה נכונה – בעדינות ובלחץ נמוך, השטיפה היא חוויה נעימה ולא מכבידה, וחשוב מכך – יעילה ביותר בהקלה על התסמינים ושמירת ניקיון האף.

חובה להתייעץ עם מומחה אא"ג בתחום הנידון לגבי כל מקרה פרטני, ואין במידע המופיע במאמר זה משום חוות דעת רפואית.