ניתוח להקטנת / כריתת שקדים בילדים

ניתוח כריתת או הקטנת שקדים הוא אחד הניתוחים השכיחים ביותר בתחום אף אוזן וגרון ילדים

מהם השקדים?

השקדים הם רקמת לימפה (של מערכת החיסון) שנמצאת בצידי הלוע מאחורי הלשון, ותפקידם להגן על אזור הלוע, שמהווה אתר הכניסה למערכת הנשימה, מפני מזיקים שנשאפו עם האוויר כמו חיידקים ונגיפים (ווירוסים).

הצורך לבצע ניתוח להסרת השקדים יכול לעלות בעקבות זיהום שלהם (דלקת שקדים- טונסיליטיס), או בעקבות גדילת השקדים אל מעבר לגודלם התקין.

מהם התסמינים של דלקת שקדים (טונסיליטיס)?

הסימפטומים העיקריים של דלקת גרון הם כאב גרון וחום. תסמינים נוספים הם נפיחות בשקדים, ריח רע מהפה, שינה כבדה, נחרה ודיבור לועי.

מהם התסמינים של שקדים מוגדלים?

לעיתים אין סימפטומים להגדלת השקדים, אך הם יכולים לגרום לקושי בנשימה או בבליעה, כאב גרון, ודום נשימה בשינה.

מתי עולה הצורך בניתוח להסרת או הקטנת שקדים?

ההתוויות השכיחות לניתוח הסרת או הקטנת שקדים בילדים הן:

  • זיהומית: כאשר הילד נוטה לסבול ממספר רב של דלקות שקדים חיידקיות חוזרות, ולעיתים אפילו כאשר דלקות ספורות גורמות לפגיעה משמעותית באיכות החיים, או כאשר יש סיבוך של דלקת שקדים.
  • חסימתית: במצבים בהם שקדים גדולים במיוחד חוסמים את מעבר האוויר בלוע. בילדים החסימה יכולה לגרום לנחרה ואפילו לדום נשימה בשינה.

רופא אף אוזן גרון מומחה צריך להעריך האם קיים מצב המצריך כריתת או הסרת השקדים, ובהערכתו לרוב יבצע בדיקת סיב אופטי. השיקול של כריתה או הקטנת השקדים מצדיק דיון מול הורי הילד שחסום עקב הגדלת השקדים. מחד כריתת השקדים מונעת את צמיחתם חזרה, מאידך לכריתה ישנם סיבוכים משמעותיים.

סיבוכים של ניתוח הסרת או הקטנת שקדים

לניתוח כריתת שקדים מספר סיבוכים עיקריים:

  • דימום לאחר ניתוח
  • כאבים עזים שיכולים להימשך זמן רב (עד 10 ימים לאחר ניתוח).

הסיבוכים הללו נובעים מעצם עיקרון הכריתה. על מנתח אף אוזן גרון לדון מול הורי המטופל, להסביר על שכיחות סיבוכים אלו ומה השיטה המועדפת בעיניהם אשר תתאים לילד בצורה הטובה ביותר.

שיטת קובלציה בניתוח להסרת או הקטנת שקדים

שיטה ניתוחית חדישה להסרת השקדים או הקטנתם בעזרת גלי רדיו נקראת קובצליה (Coblation). שיטת הקובלציה מדגימה בשנים האחרונות תוצאות מרשימות במיוחד, ויש להתייחס לכך בעת הדיון על הטיפול המיטבי עבור כל מטופל.

חובה להתייעץ עם מומחה אא"ג בתחום הנידון לגבי כל מקרה פרטני, ואין במידע המופיע במאמר זה משום חוות דעת רפואית.